wiedza

Najdoskonalszy amerykański motocykl

Nawiązując do  historii rozpoczęcia produkcji INDIAN FOUR niewielu z was  pewnie wie jak dużą rolę w tym przedsięwzięciu odegrał Willjam G. Henderson. Wszystkie trzy firmy, które wpisały się bardzo mocno w dziedzictwo amerykańskiej motoryzacji produkujące motocykle z silnikami czterocylindrowymi tzn. Henderson, ACE i Indian miały jednego ojca ,był nim Willjam G.Henderson.

William, po sprzedaży praw autorskich do motocykla HENDERSON  firmie Excelsior Motor Manufacturing należącej do Ignaca Schwinna ,zostaje zatrudniony na stanowisku głównego inżyniera i pracuje tam do 1919 roku.

Rożnica zdań pomiędzy właścicielami firmy, a Williamem, dotycząca dalszego kierunku projektowania motocykli  z jego nazwą W.Henderson odchodzi i zakłada własną manufakturę pod nazwą ACE Motor Corporation z siedzibą w Filadelfii.

Produkcja motocykli z rzędowym 4cylindrowym silnikiem trwała od 1919  z przerwami do 1927 roku. Produkcja ACE ruszyła w 1920 roku. 11 grudnia 1922 roku Willjam Henderson ginie wypadku motocyklowym podczas testowania nowego ACE Sporting Solo.

W 1923 roku na specjalnie przygotowanym motocyklu ACE  XP-4 Red Wolverton ustanawia rekord prędkości na torze jadąc 208 km/h. Po tym wydarzeniu kierownictwo ACE Motor Corporation przyznało  ACE Speed Trophy i nagrodę pieniężną każdemu kto pobije ustanowiony rekord. Mimo wielu prób rekord nigdy nie został pobity.

Po śmierci Williama , w 1923 roku do pracy w firmie ACE, zostaje zatrudniony główny inżynier z konkurencyjnej firmy Excelsior Artur O.Lemon aby zastąpić nieżyjącego Williama Hendersona.

Fabryka ACE przestała produkować motocykle w 1924 roku ,przez następne  kilka lat zmieniali się akcjonariusze doprowadzając w rezultacie w 1927 roku do sprzedaży firmy i praw własności do nazwy ACE. Nowym właścicielem stał się INDIAN z siedzibą w  Springfield.

Jeszcze przez rok produkowano czterocylindrówkę pod nazwą ACE Indian.

Kiedy wraz z Arturem Lemonem projekt został zmodyfikowany nazwa ACE została wycofana i do końca pozostał INDIAN.

W 1928 roku na rynek wchodzi nowy typ oznaczony serią 401.Główną zmianą w pierwszej konstrukcji , było zastąpienie  zawieszenia z wahaczykowych z główną sprężyną centralną na typowy indianowski przód z resorem ćwierćeliptycznym. Pierwsza rama w 401 ,była to ta sama rama,która była zastosowana w ACE. Już rok później bo 1929 zmieniono ją na mocniejszą z podwójną rurą dolną ,wzorowaną na Scoucie 101. Motocykl był ciągle ulepszany i w roku 1929 dostaje nową nazwę seria 402.

Seria 402 była produkowana od maja 1929 roku do 1931. W tych latach nie były jeszcze numerowane ramy, a za tzw.VIN był przyjęty numer silnika. Pierwsze numery ram były wprowadzone  dopiero po 1931 roku. Wszystkie następne modele czwórek były sygnowane numerami odpowiednimi do  roku produkcji aż do 1942 roku.

Każdy rok obfitował w szereg zmian,głównie dotyczył osprzętu i nadwozia. Było to podyktowane zmianami  dotyczącymi wszystkich modeli tzn. Scoutów i Chiefów z danego rocznika.

Można uważać że za wyjątkiem ram i silników wszystkie modele miały ten sam osprzęt. Jak w każdym modelu standardowa wersja była bardzo uboga. Dodatkowy osprzęt można było dokupić za dopłatą. Był to bagażnik, licznik, spotlampy, pompka do kół,lub zmiana koloru ze standardowego tzn czerwonego na inny.

402 miała zaledwie 30 K/M przy 234 kg wagi motocykla. Nie miała zbyt doskonałych osiągów lecz jej niezawodność polegała na nienagannym rozruchu i pięknej pracy silnika. Zużycie paliwa było podobne jak w Scoucie, czyli 6-7 litrów na 100km. Indiany Four były również wykorzystywane w policji i cieszyły się dobrą opinią. Koszty produkcji motocykla i tańsza konkurencja doprowadziły do spadku sprzedaży.  Model FOUR  stał się motocyklem luksusowy. W tamtych czasach rynek kierował się przede wszystkim ceną. Firma Indian  przetrzymała ten kryzys produkując model Four aż do 1942 roku Niestety po wielu zawirowaniach na rynku i przystąpieniu USA do II Wojny Światowej  właściciele firmy zadecydowali o zaprzestaniu dalszej produkcji FOUR.

Dzisiaj wszystkie modele INDIAN FOUR są bardzo poszukiwane na rynku kolekcjonerskim na całym świecie.

Opracował Krzysztof Pedryc

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *