Roadmaster Flying Woman 1946
właściciel Krzysztof
Motocykl ,który chciałbym zaprezentować jako swój nowy projekt, to Indian Chief 346.
Z relacji poprzedniego właściciela wiem, że motocykl był kupiony w salonie WIKLUND. Salon ten, był głównym dilerem Indiana w Szwecji z siedzibą w Sztokholmie.
Zakupu dokonano w 1948 roku, zaraz po sprowadzeniu tych motocykli z USA do Szwecji. Motocykl posiada zgodność numerów silnika i ramy, co świadczy o jego oryginalności.
Takie części jak licznik,stacyjka,amperomierz czy lampa nigdy nie były wymieniane. Kilka elementów uległo zniszczeniu i próbowano zastąpić je innymi lub naprawić domowym sposobem. Zakupiony przeze mnie motocykl był w posiadanie tego samego właściciela do 1964 roku.
W tych latach w Skandynawii , było wielkie zainteresowanie motoryzacją amerykańską. Samochody i motocykle były sprowadzane do Szwecji w dużych ilościach.
Indian 346 ,to pierwszy model z nowoczesnym wyglądem,który utrzymał się w tej stylistyce do ostatnich lat istnienia firmy,czyli do 1953 roku. Rewolucja dokonała się nie tylko w wyglądzie motocykla ale również w nowatorskich rozwiązaniach technicznych.
Najważniejsza zmiana to 40 konny silnik dzięki któremu polepszyła się dynamika jazdy. Ulepszono hamulce poprzez zwiększenie bębnów, lepsze ładowanie poprzez zmiany w prądnicy, większe koła z 16 calowymi oponami. To wszystko nadało temu krążownikowi wspaniała linię.
Zainteresowanie kupnem tego motocykla było ogromne, lecz dla niektórych cena stanowiła poważną barierę. Firma Indian wypuściła na rynek trzy modele 346 o tej samej pojemności, różniące się ilością pochromowanych części i dodatkowymi elementami wyposażenia. Był to popularny Roadmaster, Clubmaster i Sportmaster malowane w trzech podstawowych kolorach, upraszczając to czerwony, niebieski i czarny. W początkowych latach produkcji w/w modelu firma zastosowała, jeszcze gdzieś leżące w magazynie,koła 18”, jak również silniki o większej pojemności, czyli 80”. Jest to w obecnych czasach duży rarytas kolekcjonerski. Osobiście nigdy nie widziałem takich egzemplarzy. Ciekawostką były stosowane na rynek szwedzki liczniki Corbin w Km.
Panujący w latach 50 -tych styl Art-Deco ,dał się zauważyć również w stylizacji samochodów i motocykli. Jak widać na zdjęciach, właściciel motocykla dołożył sporo detali aby podkreślić jego odmienność. Zmienił na dwukolorowe malowanie,dodał dużo chromów i dodatkowe zderzaki ,lampki,sygnały dźwiękowe. Wspaniałym elementem dodanym do motocykla jest figurka tzw.Flying Woman. Tego typu ornamentami były przyozdabiane maski ekskluzywnych samochodów takich jak Cadillac, czy Buick.
Choć firma Indian zastosowała w formie lampki głowę indianina, to wielu posiadaczy tych motocykli zmieniało tę lampkę na coś jeszcze bardziej wyrazistego. Indian z głębokimi błotnikami stawiał właścicieli tych krążowników w gronie ludzi zamożnych i dumnych z posiadania takich motocykli.
W roku 1964 motocykl ten został sprzedany z Upsali na południowy zachód Szwecji. Nowy właściciel posiadał go aż do 2023 roku.Niestety,motocykl z nieznanych mi przyczyn, stał w garażu i nie był używany aż do chwili obecnej.Czekał prawdopodobnie na mnie.
Mam nadzieję,że już wkrótce dam mu nowe życie i wspólnie będziemy cieszyć się jazdą.
K.Pedryc